افراد با تقوی وقتی میخواهند قربانی بدهند، نمازشان را وسیله قرب قرار میدهند.
نماز، بهترین راه تقرب به خدا «اَلصَّلاَةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِيٍّ» (نهج البلاغه،كلمات قصار136) حدیث در کافی هم هست. یعنی اگر میخواهید قربانی شوید، قربانی گوسفند هست. اما نماز هم وسیله قرب است. این هم نمازی که طرح جامع است.
حالا من یک سؤال میکنم. «ابر و باد و مه خورشید» برای چه کسی آفریده شد؟ برای انسان! «خلق لکم سخر لکم متاعا لکم»، «لکم»، «لکم» در قرآن زیاد است. همان شعر، یعنی خدا هستی را در راستای منافع ما آفریده است.
ما برای چه آفریده شدهایم؟ «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» (الذاريات/٥٦) ما هم برای عبادت آفریده شدهایم. پس هستی برای ما است، ما هم برای عبادت!
آیا خدا به نماز ما نیاز دارد؟ گفته است «لِيَعْبُدُونِ» من بشر را آفریدهام، تا قرب به من پیدا کند. عبادت من را انجام دهد . نمیگوید: «لِاُعبَد» خدا نگفته است، من انسان را آفریدم تا من عبادت بشوم. میگوید: من آفریدم تا او عبادت بکند. بله فرق است بين ما عبادت بکنیم و يا خدا عبادت بشود.
ببینید گاهی شما دست بچهات را میگیری ببری پارک! نمیروی برای خودت. میگویی بچهام حوصلهاش سر رفته است. پارک میروی برای اینکه بچهات یک تفریحی کرده باشد، پارک نمیروی برای اینکه… نمیگوید: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِاُعبَد» من میخواهم عبادت بشوم. مگر خدا کمبودی دارد. مگر خدا نعوذ بالله عقده دارد؟ خدا کمبودی دارد که با عبادت من میخواهد جبران بشود؟ نمیگوید من میخواهم عبادت بشوم، میگوید: میخواهم تو خدایی بشوی. میخواهم تو خدایی بشوی. یک ناجی که در آب میپرد و دست بچه را میگیرد، میخواهد او را نجات بدهد، نمیخواهد خودش آدم بگیرد. میخواهد او را از آب نجات بدهد. این مهم است.
شبیه این را راجع به امام زمان(ع) هم داریم. میگویند: امام زمان(ع) وقتی میآید که «بَعْدَ مَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» امام زمان(ع) وقتی میآید که دنیا پر از ظلم بشود. بعضیها میگویند: خوب پس اگر دنیا پر از ظلم بشود، امام زمان(ع) میآید؟ میگوییم: بله! میگوید: آقا پس بیایید همه گناه بکنیم. همه گناه بکنیم تا دنیا پر بشود،
بله طبق حديث ، امام زمان(ع) چه وقتی میآید؟ وقتی که دنیا پر از ظلم بشود اما بايد دقت كرد كه نمي گويد : پر از ظالم بشود……. نمیگوید: «بَعْدَ مَا مُلِئَتْ ظالماً»، میگوید: «بَعْدَ مَا مُلِئَتْ ظُلْماً» فرق بین ظلم و ظالم چیست؟
ببینید، بگذارید یک مثال بزنم. شما معلم هستید، به بچهها این مثال را بگویید. یک وقتی میگویم وقتی پنجره باز میشود که اینجا پر از دود بشود، یک معناست. چه زمانی پنجره را باز میکنی؟ زمانی که اینجا پر از دود بشود. یک وقتی میگویم: وقتی پنجره را باز میکنم که همه مردم دودکش شوند و سیگاری شوند. فرق این دو در چیست؟ پر از دود شود، یعنی چه؟ یعنی ممکن است یک کسی یک کنده درختی را بیاورد اینجا مردم هم همه سالم هستند، ولی یک نفر یک کندهای را اینجا میگذارد و اینجا پر از دود میشود. یک صدام پیدا میشود و عراق را فاسد میکند، ایران را خراب میکند و کویت را هم خراب میکند. اگر دنیا پر از ظلم شد، امام زمان(ع) میآید. نمیگوید اگر همهی مردم بد شدند. میگوید: «بَعْدَ مَا مُلِئَتْ ظُلْماً» نمیگوید: «بَعْدَ مَا مُلِئَتْ ظالماً» یک وقت میگویم اگر همه مردم سیگار کشیدند، امام زمان(ع) میآید، بله پس بیایید همه سیگاری شویم. یک وقتی میگویم نه! وقتی اینجا پر از دود شد، امام زمان(ع) میآید، ولو ممکن است، جمع کثیری هم سیگاری نیستند و آدمهای باتقوایی هستند. «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ» (انبیاء/105) بندگان صالح زیاد هستند. همه بد نیستند. «مُلِئَتْ ظُلْماً»، با «مُلِئَتْ ظالماً» فرق میکند. «لِيَعْبُدُونِ» با «لِاُعبَد» فرق میکند
از سخنراني حجت الاسلام والمسلمين قرائتي