داستان ميهمانان گرامي ابراهيم را شنيده ايد؟ (آداب مهمان داري ، دقايقي با قرآن : آيات 24 -27 ذاريات )
آداب مهمان داري
مهمان داري حضرت ابراهيم عليه السلام در آيات 24 -27 ذاريات ، الگوي مهمان داري در اسلام
خداوند متعال در سوره ذاریات به برخی از آداب مهمانی مانند محترم شمردن مهمان، تهیه غذا در خانه، پذیرایی سریع، فراهم کردن بهترین غذاها برای مهمان اشاره میکند.
«هَلْ أَتَاکَ حَدِیثُ ضَیْفِ إِبْرَاهِیمَ الْمُکْرَمِینَ، إِذْ دَخَلُوا عَلَیْهِ فَقَالُوا سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ قَوْمٌ مُّنکَرُونَ، فَرَاغَ إِلَى أَهْلِهِ فَجَاء بِعِجْلٍ سَمِینٍ، فَقَرَّبَهُ إِلَیْهِمْ قَالَ أَلَا تَأْکُلُونَ»
آیا داستان میهمانان گرامی ابراهیم به تو رسیده است؟ آنگاه که بر او وارد شدند و سلام گفتند، ابراهیم در پاسخ گفت: سلام، شما را نمیشناسم، پس پنهانی به سراغ خانواده خود رفت و گوساله فربه (و بریان شدهای) را آورد، پس غذا را نزدیک مهمانان گذارد (ولی با تعجب دید دست به سوی غذا نمیبرند)، گفت: چرا نمیخورید؟ (ذاریات، 24-27)
از این آیات و آیات پس از آن، برخی آداب مهمانی به دست میآید که به آن اشاره میکنیم:
1. مهمان، محترم است. « ضَیْفِ… الْمُکْرَمِینَ»
2. مهمان، وقتی وارد شد، سلام کند. «قَالُوا سَلَامًا»
3. جواب سلام او لازم است. «قَالَ سَلَامٌ»
4. صاحب خانه دور از چشم مهمان به سراغ تهیه غذا برود. «فَرَاغَ»
5. غذا را در خانه تهیه کنیم. «إِلَى أَهْلِهِ»
6. پذیرایی سریع باشد. «فَجَاء» (حرف «فاء» نشانه سرعت و زمانی کوتاه است)
7. بهترین غذاها فراهم شود. «عِجْلٍ سَمِینٍ»
8. مهمان را نزد سفره نبریم، بلکه سفره را نزد مهمان بیاندازیم. «فَقَرَّبَهُ إِلَیْهِمْ»
9. از مهمان نپرسیم که غذا خوردهای یا نه. «فَرَاغَ إِلَى أَهْلِهِ فَجَاء» (حضرت ابراهیم بدون پرسش از مهمان، به سراغ خانواده و تهیه غذا رفت)
11. غذا در دسترس مهمان باشد. «فَقَرَّبَهُ إِلَیْهِمْ»
12. مهمان غذا را بپذیرد و میل کند که صاحب خانه دغدغه نداشته باشد. «لَا تَأْکُلُونَ»
13. اول پذیرایی، بعد گفتگو. « فَجَاء بِعِجْلٍ سَمِینٍ…» بعد پرسیدند: «فَمَا خَطْبُکُمْ أَیُّهَا الْمُرْسَلُونَ»
14. اگر مهمان خبر تلخ و شیرینی دارد، اول خبر شیرین و سپس تلخ را عنوان کند. «بَشَّرُوهُ… أُرْسِلْنَا إِلَى قَوْمٍ مُّجْرِمِینَ » (ابتدا بشارت فرزند سپس نزول عذاب بر مجرمان )
محسن قرائتي ،دقايقي با قرآن ( براساس تفسير نور )، ص 218